torsdag 24 december 2015

Kära läsare...

... GOD JUL!

Årets julkalender Tusen år till julafton tar slut idag - de tusen åren har passerat och det är faktiskt julafton, till sist. Jag kommer att sakna Erik och Lotta och deras varierande barnaskara som levt sig genom sekler av dålig mat och obekväma kläder. I videodagboken kommenterar barnen sina upplevelser och decenniet som föreföll varit det mest levnadsvänliga var 1980-talet. Sköna luftiga kläder, god mat och högt till tak.


Bildresultat för åttiotalet mode
80-tal!

Var det så? Mina döttrar frågar mig, men jag minns inte riktigt. Hur var det? Breda axelvaddar, stort permanentat hår och glada pastellfärger och gympingtrikåer - det minns jag. Men så minns jag en annan sak också: Lorry. Satirprogrammet som började visas i TV när decenniet led mot sitt slut 1988. Medverkande i första säsongen var Lena Endre, Claes Månsson, Johan Ulveson, Peter Dalle och Ulla Skoog. Nu finns Lorry att se på SVT Öppet arkiv. Missa inte denna ädelsten av tidlös (ja, faktiskt, trots att den är så fast förankrad i sin nutid) humor. Som en löpeld spreds över riket de bevingade citaten "Tänkte inte på det..." och "Det är mycket nu..." Och de lever än!


Bildresultat för stefan sauk lorry
Stefan Sauk i
Tillfälligt avbrott.

Nostalgi är en besvärlig företeelse - njutbart smärtsam och plågsamt magnetisk - men när jag ser Lorry kan jag längta tillbaka till det fritänkande decenniet med rosa trikåer och tröjor randiga på tvären, när Stockholm fortfarande var en halvgammal, smårucklig stad med plats för de egensinniga.

Höjdpunkten i Lorry var Tillfälligt avbrott där Stefan Sauk briljerade i glimrande vansinnesmonologer författade av Rolf Börjlind och Carsten Palmaer. Dagsläget silas genom ett antal skruvade medvetanden - det osynliga görs synligt och det groteska blir uppenbarat. Begreppet "Poltiskt korrekt" hade inte erövrat landet Lagom ännu; man slår hårt och gnistrande skarpt. Jag hade velat visa ett Tillfälligt avbrott här på bloggen - men tekniken vill inte dagen till ära.

Som sagt: "Det är mycket nu..."

Än en gång: GOD JUL !

Åsa


Copyright: Åsa Adolfsson Wallner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar