onsdag 15 juli 2015

Guldknappen till Pressbyrån!!

Bildresultat för hög hatt
Hatten av för Pressbyrån!

Hatten av för den reklambyrå som gjort den fantastiska annonsen för Pressbyrån! En helsida i tisdagens Dagens Nyheter. Glädjen svämmar över när jag ser, läser och till sist förstår hur reklammakarna tänkt. Och den här gången resonerar man inte som Stikkan Anderson - det vill säga: "Tro inte att folk är dumma. De är dummare!" Här tar man människor på allvar, tilltror dem en fungerande hjärna, ett kännande hjärta och ett stort tålamod. Vad bra!


Bildresultat för pressbyrån
Pressbyrån öppnar dörren till litteraturen.

Annonsen är en helsida. Längst uppe till vänster en ruta med en barnsligt ritad seriefigur: en kille med stora öron och svart hår prydligt kammat i mittbena sitter vid ett skrivbord. Killen ser glad ut där han sitter mellan kassaapparaten och gåspennan - han är nöjd med livet, nöjd med sitt arbete. I rutan som följer får killen beröm av sin chef. "Det går bra för dig, Josef K!" säger chefen. "Wow! Tack!" svarar killen, som alltså heter Josef K. I serierutorna som följer blir teckningarna allt mindre barnsliga - istället alltmer avancerade och vuxen-aktiga och med allt större och innehållsrikare pratbubblor. Men nu slutar det gå bra för den duktige Josef K. Han blir plötsligt anklagad för något - vad, vet han inte. Till slut ställs han inför rätta - fortfarande ovetande om vad det är han anklagas för. Längst ner på helsidan är det inte längre serieteckningar, utan text. Först ganska kortfattad med versaler, för att till sist - i annonsens sista ruta - vara vanlig boktext. Och här står att läsa att Josef K ska bli avrättad, ensam med två bödlar i ett stenbrott.


Bildresultat för kafka processen
Processen.

Sådan är handlingen i den berättelse som annonsen handlar om: romanen Processen av Franz Kafka - ett av världslitteraturens mest inflytelserika och betydande verk, posthumt utgiven 1925 i Prag. Pressbyrån vill med denna annons tala om att man nu i sommar öppnar sina butiker för "tjuvläsning" - barn och ungdomar är välkomna in för att läsa de populäraste serietidningarna, utan kostnad. Pressbyrån vill öppna dörren till "läsningens magiska värld".


Bildresultat för kafka processen
Franz Kafka 1883-1924.

Så fint! Och så klokt! För just så är det: man måste bjudas in i litteraturens förtrollade värld, annars hittar man kanske aldrig dit in. Och det vore synd - oerhört synd. För det är genom läsning man får möjligheten att se med andra ögon än sina egna, uppleva andras tankar, känna andras känslor - in på bara skinnet. Och det är så man skapar empati och förståelse, mognad och klokhet.

Varför har man valt just Franz Kafkas Processen då? Varför tog man inte Strindbergs Hemsöborna eller Dumas' De tre musketörerna? Varför tog man inte Dostojevskijs Brott och straff eller Thomas Manns Bergtagen? Jag tror jag vet varför. Och jag tror att det är en medveten markering av reklambyrån som fabricerat annonsen. Processen handlar ju om den duktige och ambitiöse Josef K som arbetar på en bank. Plötsligt en dag hämtas han av två svartklädda män och ställs inför rätta för ett brott som han inte känner till. Ingen ser, ingen lyssnar, ingen bryr sig om att här begåtts ett stort misstag. Josef K döms och avrättas - utan att någonsin få veta varför, ett offer för en gigantisk byråkrati-apparat. Är inte detta en bild av hur vårt samhälle fungerar just idag 2015? Där människor faktiskt går under i sin fruklösa kamp mot vårt samhälles orubbliga maktstrukturer: myndigheterna. Det finns många Josef K därute. Och låt oss hoppas att någon myndighetsbyråkrat råkar läsa just Processen - om än i serieform...



Bildresultat för kafka processen
Josef K inför Lagen.
Den lilla människans öde.



Copyright: Åsa Adolfsson Wallner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar