fredag 15 januari 2016

PK - Politiskt Korrekt

Bildresultat för röd liten stuga med svensk flagga
Står allt rätt till i folkhemsidyllen?

Vad får man säga? Och vad får man inte säga? Får man säga att allt - faktiskt - inte är lika bra? Att det - faktiskt - finns dålig smak och dåliga författare, dålig musik och elaka människor? Och måste man säga "hen"? Och måste man vara genusmedveten och normkritisk? Är det inte i själva verket så att alla dessa måsten skymmer sikten för vad som egentligen är viktigt?


Bildresultat för hen
Hen på språng.

Jag tror att det finns ett slags "proffs-tyckar-trender" som dikterar vad vi just nu får och inte får tycka. Och jag har en isande känsla av att ramarna för vad som är tillåtet har krympt alltmer - av rädsla för att bli stämplad som rasist eller fördomsfull eller elitistisk eller något annat ännu värre. Det gäller att uttrycka sig PK, politiskt korrekt, annars kan man råka illa ut. Allt är lika bra, allt är lika mycket värt. och ingen är bättre än någon annan, inte sämre heller. Påstår man något annat, sätter man sig på "höga hästar" och bryter mot den (oskrivna) PK-lagen.


Bildresultat för politiskt korrekt
Svåra ställningstaganden.

Sverige har ju historiskt sett alltid hävdat sin neutralitet. Är det kanske den som smittat av sig - inåt, mot tankens kärna? Är det därför vi svenskar är så lydiga? Har så svårt att våga ta ställning? Är det därför som Sverige blivit ett land befolkat av räddhågade regelryttare som står med mössan i handen, underdånigt bugande för alla sorters auktoriteter och fyllda av rädsla för att sticka ut hakan en millimeter för långt?


Bildresultat för blodapelsiner
Anstötliga blodapelsiner.

Har jag några exempel att anföra? Visst. Många. Fast av rädsla för att inte vara tillräckligt PK i min blogg, anför jag det minst provocerande exemplet. Inte heller jag har undgått det smittsamma PK-viruset.

Så här var det: jag kommer till kassan i min mataffär, lägger mina varor på rullbandet. Eftersom jag gillar frukt och grönt, lägger jag upp en stor påse blodapelsiner. Mannen i kassan tittar på apelsinerna och frågar vad det är för sort. Jag svarar att det är blodapelsiner. Han säger då, att så får det inte heta längre. Associationer till blod kan väcka anstöt, meddelar han. Därför ska det numera heta röda apelsiner. Jag brister i skratt och frågar om han skojar. Det gör han inte, svarar han allvarligt och påminner om hur det var med de där chokladbollarna.


Bildresultat för granatäpple
Vapenassociationer?

Min nästa vara på rullbandet är ett stort och härligt granatäpple. Nu ser jag min chans att skoja, så jag frågar mannen i kassan om jag får säga granatäpple. Det kan ju faktiskt associera till krig och vapen och det kan ju vara väldigt stötande, säger jag ironiskt. Undrar vad en sådan frukt kan få heta i landet PK? Rubinäpple kanske? Eller turkiskt äpple? Men det kan säkert vara stötande, det också. På ett eller annat sätt.

Det är inte lätt att vända sin kappa efter alla vindar som blåser genom Landet Lagom.


Copyright: Åsa Adolfsson Wallner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar