![]() |
Tar tid att äta på körlektionen... |
Den kvinnliga "pedagogen" hade två käpphästar: hålla hårt i ratten på tio-i-två-greppet och att hon skulle göra karriär som trafikskolechef. Så hade hon en stubin som var mikroskopiskt kort, såväl gentemot andra trafikanter som mot sin elev. Under vår allra första körlektion utspann sig följande replikskifte:
Bilskoleläraren: Och vad jobbar du med då?
Jag: Jag är psykoterapeut och så jobbar jag med lite skrivande också.
B: Guu... vad bra... Då kan man prata med dig om man mår dåligt då?
J: Visst. Det kan man. Du - jag undrar - den här vägmarkeringen...??
B: Du... jag har en grej som jag skulle vilja fråga om...
J: Jaha. Du... den där vita heldragna randen där...??
B: Är du bra på att skriva också - eller?
J: Ja, det är jag väl. Men - jag undrar en sak... Den där linjen där...
B: Jo... jag ska skriva en grej här... kan du fixa lite hjälp där?
J: Hmmm. Det beror på vad du menar...
B: Guu, va bra. Då ska du få här, så kan du maila till mig sen när du är klar med den.
J: Men... Vad?!
B: Superbra. Det är ju lite jobbigt att skriva grejer och så va. Och så måste det vara klart i slutet på veckan alltså. Blir det för sent, funkar det inte.
J: Men...
B: Toppen! Skitbra! Då säger vi det!
![]() |
Svårtolkad vägmarkering. |
Jag fick aldrig något svar på vad vägmarkeringen betydde. Däremot fick jag en bunt knöliga papper i knäet så fort bilen stannat framför körskolan. Obegriplig text som skulle föreställa en uppsats för att kvalificera sig till att bli trafikskolechef. Uppsatsen handlade om hur viktigt det var att vara lyhörd för kulturella skillnader när man arbetar som trafikpedagog.
Om det nu är så farligt att köra bil (och det är det!!) - hur kommer det sig då att den praktiska trafikundervisningen är så ineffektiv? Och den teoretiska delen så enormt överdimensionerad? Återkommer!
![]() |
Körskole-eleven får läsa mycket trafikteori - många vägmärken blir det... |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar