Viktor Rydbergs Singoalla och hennes riddare Erland Månesköld. Illustration av Carl Larsson. |
Över den alltid lika vemodige mannens ansikte spred sig ett lycksaligt leende när han bläddrade bland de underbart vackert komponerade sidorna i jugendstil. Så var det en blek och tyst kvinna som satt som en mus i ett hörn. Tills vi började prata om moderna svenska diktare. Då vaknade hon. Och nästa gång vi hade kafé ville hon läsa högt en dikt av Erik Lindegren. Vilken höjdare! Hennes tunna röst fick orden att vibrera i det sensommarheta samlingsrummet och man kunde höra att hon verkligen förstod det hon läste - på djupet. Och så fick jag möta Orlando - mannen som bytt kön två gånger. Först till kvinna och sedan tillbaka till man. Orlando brukade dyka upp i en röd sammetskostym och det vitblonda håret lockade sig över spetskragen. Han gav ett lite ironiskt intryck och jag märkte att han gärna ville chockera med tvetydiga kommentarer. Samtidigt kunde han vara lyssnande, varmt inkännande och omtänksam. Det var inte svårt att se att han upplevt mycket svårt i sitt liv, så svårt att det ibland inte riktigt gick att härbärgera. Just under denna period sattes det upp en teaterpjäs om hans liv - Ångrarna. Som kyrkans kafévärdinna blev jag inbjuden att se pjäsen på Stadsteatern. På första bänk satt Orlando själv. När ridån gick ner applåderade publiken entusiastiskt. Så plötsligt reser sig Orlando och kliver fram. Publiken reser sig och applåderna dånar och vill liksom aldrig sluta. Orlando vänder sig mot publiken och ler. Och jag kan se glädjen i hans ögon. Den ljuvliga känslan av revansch.
Ångraren - dramats huvudperson i verkligheten |
Nu tänker jag så här: vem ser dessa hjältemodiga människor, som kämpat så hårt? Vem lyssnar till dem och för vidare just deras unika erfarenheter? När de blir gamla - finns det någon värdig plats i vårt samhälle för dem? De passar ju inte riktigt in i schablonen "omsorgstagare" eller "brukare".
![]() |
Plats för hjältar - en riktig fest. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar