Det är en svår uppgift att skriva en melodi som slår - men egentligen tror jag att det är arrangörerna som gör det stora jobbet. Det är arrangörerna som skapar stämningen, dramatiken, tempot och soundet.
Vad vore nationalhelgonen Björn och Benny utan sin trogne arrangör, Anders Eljas? |
För några år sedan sändes i SVT1 ett barnprogram som hette Boom Shakalack. Barn fick skicka in en melodi de komponerat till programredaktionen, några av de inskickade melodierna valdes ut och två professionella musiker/arrangörer reste hem till barnet och i samarbete arrangerades melodin. Den enklaste lilla melodislinga blev en häftig discolåt, den mest naiva lilla trudelutt blev en bombastisk ballad. Allt var utan tvekan arrangörernas verk. Rytm, klang, tonartshöjningar - allt det som kompositören inte behärskade - det fixade arrangörerna. Och vad fantastiskt det lät! Den lilla trudelutten hade blivit en effektiv och slagkraftig hit-låt. Undrar hur en del låtar skulle te sig helt på egen hand - utan arrangemang?
De skickliga och pedagogiska arrangörerna i Boom Shakalack. |
Min äldsta dotter sjöng i en kyrkokör när hon var liten. En gång fick körmedlemmarna sjunga sånger de själva valt, solo. Min dotter älskade på den tiden Ola Salo och hade valt en av hans låtar: It takes a fool to remain sane. Låten är helt fantastisk: mångtonig, häftig, banbrytande - men, vad hände utan det fantastiska arrangemanget, utan det tunga kompet som backar upp sången? Det blev platt fall... Melodin bestod av några få toner. En insikt som drabbade min stackars dotter med full kraft, där hon stod framme i kyrkan, ackompanjerad av en mycket stressad organist. Ögonen blev allt rundare av förfäran när hon hörde sig själv sjunga de få tonerna som återstod när arret fattades.
Här kommer - med arr och allt - Ola Salo: It takes a fool to remain sane.
(PS Tänk bort kompet i Michael Jacksons Bad - hur skulle det låta? Bara tanken: I'm bad, I'm bad - I'm really, really bad...)
Copyright: Åsa Adolfsson Wallner
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar