En fantastisk skapelse! |
Att den mänskliga hjärnan är den mest fantastiska skapelse som Universum, Tiden och Livet någonsin skådat, är det ingen tvekan om. Hjärnans förmågor är outtömliga, oändliga och oförutsägbara. Och samspelet med ett psyke (eller en själ, om man vill och vågar uttrycka det så) gör att varje hjärna arbetar på sitt alldeles egna vis. Ingen hjärna är den andra lik. Vissa hjärnor är inriktade på att analysera och formulera problem, andra hjärnor är bra på att lösa dem. Vissa hjärnor är toppen på att forska, andra på att göra affärer. Vissa hjärnor är programmerade att skriva dikter - andra på att skapa säljande koncept. Vissa hjärnor är inställda på att söka förklaringar, andra på att marknadsföra dem. Vissa hjärnor är liksom riktade utåt i sin strävan, andra söker sig inåt. Och det ena är inte sämre än det andra. Eller är det??
Glenn Gould - mästerpianist, men knappast någon entreprenör. |
Men - jag tror att det är ytterst få hjärnor som besitter diametralt motsatta förmågor samtidigt. Vem har till exempel hört talas om en poet som samtidigt är en framgångsrik företagsledare? En skicklig kirurg som också är en lyssnande terapeut? En religionsfilosof som också är en fena på att sälja dataspel? Det kanske finns några få "dubbelkompetenta" - men många är de inte. Vår egen August Strindberg är nog det enda riktigt bra exemplet jag kan komma på: poet, prosaist, dramatiker, målare, fotograf och forskare. Och en fantastisk marknadsföringstalang med sällsynt stark övertalningsförmåga.
En av de få hjärnorna med trippelkompetens. Poet, prosaist, målare, fotograf och forskare - samt en jäkel på att marknadsföra sig själv. |
På mitt gym går en man som är privatpraktiserande idrottsläkare. Han har passerat pensionsåldern men har kvar både arbetslust, energi och all sin kunskap och erfarenhet. Varför då inte fortsätta att använda allt detta till att hjälpa andra, resonerar han. När vi sitter i våra träningsapparater och kämpar med våra tyngder, suckar jag över hur svårt det är att driva eget som samtalsterapeut. Var är alla klienterna?? undrar jag uppgivet. Läkaren skrattar ironiskt och säger att om man ska lyckas som privatpraktiker, då är det nästan mindre viktigt hur skicklig man är inom sitt område - det viktigaste är att man är en driven entreprenör. Det gäller att sälja sig, säger han med ett snett leende. Man måste tänka i "säljtermer" - världen tillhör entreprenörerna numera, säger han. Tyvärr.
Alla är inte utrustade med en inre megafon. |
Visa upp sig, slå på trumman, sälja grejer och skrika högre än alla andra - det är det som gäller. Men om man nu inte har den talangen innesluten bland alla de miljontals vindlingarna i hjärnan - eftersom man är bra på helt andra saker - vad ska man göra då?
Här kommer tre fantastiska minuter Bach med pianogeniet Glenn Gould. Marknadsföring var inte hans starka sida - men hans genialitet erövrade världen ändå.
Copyright: Åsa Adolfsson Wallner
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar